vrijdag 29 mei 2015

Wintec Wide

Voor mijn brede paard heb ik heel wat boomzadels geprobeerd. Uiteindelijk ook bij Wintec uitgekomen en dan de Wide versie. In 2012 heb ik dit zadel al getest, het was toen net nieuw op de markt.

Het zadel is inderdaad 'wide'. Ik had de breedste bomen erbij besteld, 36,37 en 38. Helaas zakt bij de kamer ook iedere keer lager als er een wijdere boom ingezet wordt. Paarden met een brede maar ook hoge schoft, zoals die van mij, krijgen dan een probleem met de ruimte rondom de schoft. Voor paarden zonder schoft, de echte cobtypes, zal het zadel beter geschikt zijn.

Het zadel is wel vrij kort. Ik had een 17 inch zadel geprobeerd en deze was niet heel lang op mijn paard met extreem korte rug. De lengte van de kussens (draagvlak) kwam maar op zo'n 45 cm.

De kussens zijn met Cair. Je kan met 'shims' de kussens enigszins aanpassen aan het paard, maar het is niet mogelijk om met wol aanpassingen te doen. Dat kan uiteraard wel als je de wolversie bestelt. Persoonlijk vind ikCair best prima, mijn paard reageert er in ieder geval goed op. Op Flair reageert ze juist weer wat gevoeliger, dat is te bewegelijk.

De kniewrongen kan je zelf afstellen (klittenband). Je kunt er ook nog grotere bijkopen. Ook de singelstoten kan je stellen, heel handig als de singelplek bijvoorbeeld verder naar voren ligt. Zadel heeft een ingebouwde voorsingel.





Officiƫle foto
Eigen foto
Met de wijdste boom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten